Geldt cao verhoging ook als je een vast salaris afgesproken hebt ?

Ik heb vorig jaar de functie van mijn manager gekregen. Deze verdiende enorm veel meer dan ik. De salaris afspraak was ieder jr 300 euro erbij. Helaas staat in de overeenkomst in plaats van de toename, de bedragen, namelijk 1-1-2016 € 4200 1-1-2017 € 4500 In juli 2016 is er een cao verhoging geweest van 0.55% Mijn salaris is hiermee verhoogd. In januari 2017 staat 1,75% salarisverhoging op het programma.
Wat wordt nu mijn nieuwe salaris per 1-1-2017 € 4500 Of € 4523*1.75%=€4.602

Toegevoegd na 2 minuten:
Uiteraard liever natuurlijk het laatste, maar kan ik hier ook aanspraak op maken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
10.9K
TurfGraver
7 jaar geleden
% van je bruto maand salaris.

Antwoorden (1)

CAO moet je werkgever altijd aan voldoen. Echter heeft jouw werkgever nu afspraken gemaakt die de CAO liggen. Dat is voor jou heel leuk!! Je werkgever hoeft je dan echter niet boven de gemaakte afspraak nog een extra CAO verhoging te geven. Een werkgever mag namelijk WEL afwijken van de CAO als dat voordeel geeft voor de werkgever, maar niet andersom.

Je loon is volgens CAO netjes gestegen toen het moest. De volgende verhoging bereken je dan volgens CAO over je huidige loon. Even snel gerekend:

Je verdiende 4200 en hebt een CAO verhoging van 0.55% gekregen. Daardoor heb je nu een loon van 4223,10. De volgende CAO verhoging is 1,75%. Deze verhoging word dan berekent op je huidige loon van 4223,10 en wordt dan 4297,00

Echter is er in je overeenkomst een andere afspraak gemaakt, namelijk dat je 4500 gaat verdienen. Dat is dus MEER dan de CAO aan je werkgever verplicht. Je werkgever zal je vermoedelijk dus de afgesproken 4500 gaan uitbetalen. Doen ze dat niet, is het juist mooi dat er bedragen staan in de overeenkomst, want daar kun je wat mee.

Nu ben ik je werkgever niet, zie ik je contract niet en weet ik niet onder welke CAO je valt. Het zou heel lief zijn van je werkgever als ze je boven de afgesproken loonsverhoging ook nog de CAO verhoging geven. De gemiddelde werkgever zal dit niet doen. Want ze geven je al meer dan ze verplicht zijn te geven.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
voor mij dezelfde vraag
per 1-6-2016 is mijn nieuwe salaris 4500 euro
per 1-1-2017 is dat 5000 dat is in het contract vastgelegd. de andere arbeidsvoorwaarden zijn ongewijzigd. (dus CAO is van toepassing.)
Men weigert de CAO bij te tellen op d 4500 of 5000 euro, mag dat
ik verwacht de 1.25 % per 1.1-2017 te krijgen op de 5000 euro zijnde 5062.5 euro graag snel uw reactie (grootmetaal)
sterredag
7 jaar geleden
Komt op hetzelfde neer als mijn antwoord hierboven. CAO is een minimale afspraak. Als jouw loon hoger is dan volgens het CAO minimaal noodzakelijk is, is een werkgever niet verplicht de jaarlijkse CAO verhoging te geven. Is dit echt een CAO verhoging? Of is dat de volgens de CAO afgesproken inflatieverhoging? Ook hier geld, ik weet niet onder welke CAO je valt, ik zie je contract niet, dus het is lastig daar een uitsluitend antwoord op te geven.